Papp László Tamás - Meghekkelt alkotmány, kiherélt talárosok
2010.11.04. 23:38
Ha egy párt ilyet csinál, annak ne adja a balsors, hogy ellenzékbe kerüljön. Mert az neki igen cudar lesz. Komolyan gondolja Orbán Viktor és/vagy bármelyik túlbuzgó zombi-bábja, hogy amennyiben bepakolja a Szent Koronát vagy egyéb okkultista baromságokat az alkotmányba, országházi túlerejével bebetonozza a médiahatóságtól a számvevőszéken át az igazságszolgáltatásig a domesztikált udvari kádereit, akkor hatalmilag úgy is nyerő lesz a jövőben, ha választásilag alulmarad? Lószart, mama! Az MSZP momentán versenyképes a Fidesszel, ami az elvtelenséget illeti. Pragmatikus mutyibanda, akik majd műpátosszal szalutálnak a Korona Őfelségének, a háttérben pedig csöndesen trónfosztják.
Gézát, a multinacionális cég hazai leányvállalata értékesítő csapatának oszlopos tagját kisfőnöknek jelöli a nagyfőnökség. Beiskolázzák, elküldik személyiségfejlesztő tréningre. Hazajőve, immár kinevezett segédgóréként értekezletre trombitálja össze csapatát. Vázolva, hogyan fogják ezentúl rásózni a terméket a széles néptömegekre. "De főnök, ez a tervezett eladási darabszám irreális!" - szól az egyik férfikolléga. Mire Géza egy jól irányzott ökölcsapással földre küldi az okvetetlenkedőt. A többi munkatárs döbbenten néz. "Most akkor ezt hogy?" - nyögi a vérző szájú, fogait köpködő, padlón heverő dolgozó. "A tanfolyamon azt mondták, legyek agresszív!" - feleli Géza. "Agresszív? Nem inkább asszertív?" - kockáztatja meg az egyik munkatársnő. "Mi van? Te is akarsz egy sallert, hülye picsa?" - lendíti karját fenyegetően üvöltve Géza. Hát körülbelül így viszonyul a Fidesz is a hatalmi expanziójának vélt és tényleges akadályaihoz. Az asszertivitás nem tartozik Orbán Viktor narancsfilozófiai eszköztárába. Ehelyett úgy focizik, hogy csapatának sokgólos vezetésénél is képes brutálisan lerúgni a közjogi ellenpólus csapatkapitányát, nehogy már rúghasson egy becsületgólt.
Kesztyűbábként vezérelt udvari zombijainak farizeus dumája mögül áttetszik a nyers önérdek. Gondoltuk volna akár csak fél éve, hogy majdan Vona Gábor pártja fogja leiskolázni jogállamiságból a Fideszt? Alternatív történelmi idősíkok kedvelőinek: mi lett volna, ha '95-ben, amikor az Alkotmánybíróság részben elkaszálta a Bokros-csomagot, a kétharmados szoclib majoritás eunuchot csinált volna alkotmányőreinkből? Olyan hazug, demagóg indokkal, miszerint "az Ab széleskörű jogosítványokat gyakorol a normakontroll terén, ami a rendszerváltás első időszakában indokolt volt. A jogállam megszilárdulásával az alkotmánybíráskodás ilyen széles jogköre mára indokolatlanná vált". Meg olyannal, hogy "fel lehetett volna függeszteni az Alkotmánybíróság gazdasági alkotmányossággal kapcsolatos jogkörét a rendkívüli gazdasági helyzetre hivatkozva… veszélyezteti az Alkotmánybíróság a kormány mozgásterét, ha alkotmányellenesnek ítéli a szükséghelyzetben hozott gazdasági intézkedéseket". Botrány, az lett volna. A teljes "nemzeti oldal" úgy visított volna diktatúráról, mint szegény disznó a böllérkés alatt. (Visított amúgy e nélkül is.) És akkor most mi van? A büdös komcsi módszer csak addig büdös, míg a komcsik csinálják és nem ők? "Magyarország olyan ország, ahol az Alkotmánybíróság döntései mindenkire kötelezőek. Nincs kibúvó, kiskapu, ez a magyar demokrácia egyik vastörvénye" - nyilatkozta Orbán Viktor három esztendeje. Hát ezek után következetességről, elvhűségről ne tessék beszélni a Vezénylő Tábornok Úrnak, mert a tükörképe, a tisztább énje kihajol a síküvegből és szembeköpi.
*
De miről is szól az egész? Befigyeltek ugyebár a válságadók, illetve a tőkepiaci nyugdíjalapok kizsebelése. Ez is restrikció, csak nem a sokkterápiás fajtából. Hanem abból, mely lassan hat. Vajon kikre hárítják át a pluszterheket a pénzintézeti, biztosítási, távközlési, energetikai és nagykereskedelmi vállalatok? Legelőször a náluk dolgozó kisemberekre. Különjuttatások - prémium, jutalom, bónusz - megvonása, fizetésbefagyasztás, elbocsátások, stb. Majd kiszervezik egyik-másik üzletágukat - pl. telefonos diszpécserközpont - Szlovákiába, Romániába, ahol rengeteg magyarul beszélő ember kevesebbért megcsinálja ugyanazt. Utána a kis- és középméretű alvállalkozókra/beszállítókra, akiket még kegyetlenebbül versenyeztetnek, hogy olcsóbb ajánlatokkal jöjjenek. Aztán a részvényesekre, akik közt szintén vannak kisbefektetők. Végül pedig a fogyasztókra. Amennyiben nem lehet az egyéniekre, akkor a közületi/üzleti szektorra, akik meg beépítik az árakba. Ne hagyjuk már elkábítani magunkat! Ez ugyanúgy megszorítás, csak trükkös, indirekt és kódolt. Jelszava: reménykedjünk, a Zemberek hülyébbek, mint gondoljuk, s csak jövőre esik le nekik. Na és mi lett volna az alternatíva?
Idén drasztikus kiadáscsökkentés és csak jövőre adócsökkentés. Nyáron, a törvényozási hajrában kihirdetni a teljes önkormányzati és felsőoktatási reformot. (Volt a kidolgozására nyolc évük.) Nemcsak a testületek, de a polgármesteri hivatalok, települési, kerületi és megyei önkormányzatok számának csökkentése is, minimum a jelenlegi harmadára-negyedére. A közhivatali apparátus radikális lefaragása, egyetemek költségvetési finanszírozású hallgatólétszámának jelentős visszafogása. Már a 2011-es tanévtől. Ja, hogy akkor inkompetens, leépítésre rég megérett irodakukacok és piacképtelen és/vagy tehetségtelen diákok százezrei hőbörögnének az utcán? A Fidesz pedig gyáva, hogy szembeszálljon a közhangulattal, a népharaggal? Hja, kérem… Bátorság nem a hamis, de tetszetős közhelyek ismételgetéséhez, hanem a népszerűtlen intézkedésekhez kell. Iszonyú nagy gáz van. Ellátórendszereink lassan az utolsókat rúgják. Gondoljunk csak bele: két szociálpolitikai dogmája volt a Fidesznek az utóbbi tizenvalahány évben. A családi pótlék alanyi jogú marad, az egészségügy pedig nem lehet fizetős. Napjainkban a kormány mindkét hittételét bedönteni látszik. Egyiket is, másikat is. Atyavilág, hányszor is voltunk leugatva mi, piacpárti szabadelvűek, mikor a családi pótlék rászorultság-alapúvá tételéről, felső jövedelemhatárhoz kötéséről, orvosi szolgáltatások díjkötelességéről mertünk beszélni? Most pedig jobbos politikusok nyögik be ezt, mint vállalható opciót. Újfent jelezném: rettentő nagy a gáz. Még így, a pénzbeszedő-piaczsaroló sarcolás mellett is le kell nyesni kicsit a jóléti szent tehenek zsíros seggéből. Képzeljük el, mekkorát kellett volna vágni belőlük, ha nincs különadóztatás. (Ha érvénytelenítik azt, például.)
*
Ráadásul a populista lenyúlás-fosztogatás tetszik a népnek, plusz ideiglenesen eltakarja a szeme elől, hogy ő is szívni fog, mint a torkos borz. Ezért pedig Orbánnak nem nagy ár, hogy kiiktatja az utolsó alkotmányos balanszot. Sőt, tetszik neki, mi az hogy, nagyon is! A jobbos törzsbázis mélye soha nem csípte a Sólyom László által vigyázott "láthatatlan alkotmányt" és az ő bíróságát. A '90-es évek elején, kamaszként vetődtem egy POFOSZ-veteránok és csurkista MDF-tagok által dominált rendezvényre, ahol a nemzetáruló kozmopoliták és a lámpavas összefüggéseit tárgyalták. Valamint az Alkotmánybíróságot mint a népítélet kerékkötőjét. Egy rezonáló fejű öreg szivar dobta be végső érvként, hogy az Ab már csak azért is törvényen kívül helyezendő, mert ugyanolyan leninista-bolsevik szervezet, mint az MSZMP KB. Ugyanis a szocializmusban a kormány nem tehette azt, amit akart, csak ha a KB jóváhagyta. A kormány most sem teheti, amit akar, tehát Ab = KB. A nép ugyan sokra tartja az Ab-t, bizalmi indexén még tavaly is ezüstérmes volt. De azért a jóléti kiadások lecsökkentése miatt nagyságrendekkel többen zúdulnának utcára, mint a talárosok szívatása okán. Így hát ez jó ötletnek tűnt. Rövid távon, csőlátóknak az is. Igen a nép átlaga az Alkotmánybíróságért nem tüntetne. Megjegyzem: ilyen Alkotmánybíróságért ne is demonstráljon senki. Miután határozatuk után a kormánypárt élezni kezdte a herélőkést, egyet tehettek volna: testületileg lemondanak. Nem tették. Biztos jó az a kis alkotmányőri fizetés, de megéri a becsületvesztést is? Ha képesek lebutított verzióban is ottmaradni, akkor nem többek rabtartóik kezét csókolgató, Stockholm-szindrómás luxustúszoknál vagy bizánci udvaronc-jogászoknál. Az elvekért időnként áldozatot kell hozni. Nyilván kevesebb a jogászprofesszori bér az alkotmánybíróinál, de nem ér többet a morál? Úgy tűnik, nem.
Persze, ha legközelebb a referendum jogát szűkítik hozzá a pillanatnyi hatalomtechnikai fennforgáshoz, azt már jóval kevésbé komálja majd az istenadta lakosság. Születőben van egy olyan rendszer, ahol a kormánydöntéseket semmilyen módon nem lehet hatálytalanítani, ráadásul a hatalom a választójogon át önnön leválthatóságának játékszabályairól is önkényesen dönthet. Az alkotmányozás immár nem szex (minimum két oldal téziseinek-antitéziseinek közjogi szintézise), hanem klónozás (egy párt másolja bele programját, hatalmi dogmáit az alaptörvénybe.) Viszont ha egy párt ilyet csinál, annak ne adja a balsors, hogy ellenzékbe kerüljön. Mert az neki igen cudar lesz. Komolyan gondolja Orbán Viktor és/vagy bármelyik túlbuzgó zombi-bábja, hogy amennyiben bepakolja a Szent Koronát vagy egyéb okkultista baromságokat az alkotmányba, országházi túlerejével bebetonozza a médiahatóságtól a számvevőszéken át az igazságszolgáltatásig a domesztikált udvari kádereit, akkor hatalmilag úgy is nyerő lesz a jövőben, ha választásilag alulmarad? Lószart, mama! Az MSZP momentán versenyképes a Fidesszel, ami az elvtelenséget illeti. Pragmatikus mutyibanda, akik majd műpátosszal szalutálnak a Korona Őfelségének, a háttérben pedig csöndesen trónfosztják. Seregnyi kodifikált, formailag hatályos liberális alapjog volt itt az elmúlt húsz évben törvényalkalmazásilag elszabotálva a közérdekű adatok valódi nyilvánosságától kezdve a negatív diszkrimináció tilalmán át a múltfeltárással és a fair igazságszolgáltatáshoz való tényleges hozzáféréssel bezárólag. Ugyan miért ne lehetne ugyanezt lejátszani az ultrakonzervatív alkotmánypasszusok rovására is?
*
Ha Orbán azt hiszi, néhány, még a Fideszen belül is lenézett, senkinek tartott, tehát kizárólag az ő személyétől függő pártszolgálatos kinevezésével vasbetonba önti saját bársonyszékét, csak sajnálni tudom. Majd megtanulja, hogy a lojalitás a fenti embertípusnál mennyire tünékeny valami. Igen, az övé az ország és a hatalom, de a dicsőség már nem sokáig. Egy nagy gond van ugyanis azzal, ha külön bejáratú terepasztalává fokozza le a politikai rendszert. Nem marad önjáró, tőle független biztonsági szelep, ami levezetné a vele szemben óhatatlanul felgyülemlő dühöt, frusztrációt, haragot, csalódást és revánsvágyat. Ahogy februárban leírtam: "Ha kiüresítik és/vagy megszállják, pártjuk kizárólagos zsákmányterületének tekintik azon hatalmi intézményeket, melyek fék/ellensúly szerepet töltenek be, azzal arra ösztökélik ellenzéküket, hogy a konvencionális út helyett a rendszer perifériájának harcmodorában tusakodjanak vele. Ez nem csupán a balközép szocialistákat tolja az utcai nyomásgyakorlás, a demagóg népszavazások/népi kezdeményezések, az irracionális sérelem- és panaszkultúrán alapuló civil rezisztencia, a közvetlen demokrácia illúziója, a tendenciózus, politikailag manipulált vadsztrájkok irányába. De a Jobbik képében parlamenti erővé váló nemzeti fundamentalizmus fékezetten habzó szájú, fontolva/kódoltan uszító szélsőségesei sem kapnak sanszot, hogy a demokratikus robotolás gépezetébe kerülve lecsillapodjanak. A pluralista mozgástér szűkítése a szavazófülkétől a földalatti politikai okkultizmus felé tol mindenkit, aki elégedetlen a rendszerrel. Ha a felgyülemlett gőz nem vezethető le törvényesen, akkor robbanás töri darabokra a politikai felépítményt."
Az elitista parlamentarizmus tántoríthatatlan híveként nem vagyok lelkes pártolója sem az utcai tüntetésnek, sem a népszavazásnak. De ha torz karikatúrává aljasítják az országgyűlési munkát, illetve még a referendum lehetőségét is kicsavarják a kezünkből, nem marad egyéb, csak az utca. Ahová a liberálisoknak is ki kell menni, mielőtt baloldali demagógok és jobboldali szélsőségesek próbálják a köztereket dominálni. Nem biztatok senkit polgári engedetlenségre és politikai sztrájkra. De nem is fogom vadul ellenezni azokat, ha elsöprő fölényét a hatalom nem az unokáink reményteljes sorsát alapozó strukturális reformokra, hanem árvalányhajas tekintélyuralom építésére használja.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ydoki 2010.11.05. 18:03:03
Teljes métékben egyetértek.
Eközben én a kapcsolat.hu portálon kampányt indítottam, és számitok a
támogatásotokra itt is.
doki
A Transparency International magyar irodája az alább idézett levelet küldte
az EUROPA TANÁCS Főtitkárának.
A kampány - hoz a a charta12 regisztráltjai is csatlakozhatnak, ha csak annyit írnak: egyetértek,
kifejezve egyetértésüket és elszántságukat a Magyar Köztársaság
Alkotmány Bírósága védelmében, a kormánytámadással szemben.
A kampány 2010.12.05-ig tart.
Szeretném, ha a megadott időpontig mennél többen csatlakoznátok. Kelló számú csatléakaozás esetén
vállalom, hogy ezt a "támogató kampányt" az illetékesek
részére továbbítom.
Ez eredeti levelet aláírók:
Alexa Noémi
ügyvezeti igazgató
Transparency International Magyarország
Dénes Balázs
Ügyvivi
Társaság a Szabadságjogokért
Léderer Sándor
Igazgató
K-monitor
Kádár András
Társelnök
Magyar Helsinki Bizottság
Majtényi László
Elnök
Eötvös Károly Közpolitikai Intézet
Kéréek Benneteket, aki egyetért mielőbb csatlakozzék !
doki
A levél szövege:
"Thorbjorn Jagland
Fititkár
Európa Tanács
Tisztelt Jagland Úr!
Levelünkkel szeretnénk hangot adni aggályainknak a magyar Alkotmánybíróság
jogkörének küszöbön álló szőkítésével kapcsolatban.
2010. október 26-án az Alkotmánybíróság megsemmisített egy, a közelmúltban
elfogadott
törvényt, mely visszamenileges hatállyal adóztatná a közszférában dolgozók
végkielégítéseit. Az Alkotmánybíróság döntésére válaszul a nagyobbik
kormányzó párt
frakcióvezetije alkotmánymódosítást terjesztett be az Országgyőléshez. A
kormányzó
pártok rendelkeznek a törvényjavaslat elfogadásához szükséges kétharmados
többséggel,
sit, a 2010-es tavaszi választások utáni hatalomra kerülésük óta eltelt
idiszakban hétszer
módosították az Alkotmányt. A most tervezett módosítás értelmében az
Alkotmánybíróság a jöviben nem vizsgálhatná a költségvetést, a költségvetés
végrehajtását, a központi adónemeket, illetékeket és járulékokat, a vámokat,
valamint a
helyi adók központi feltételeiril szóló törvények tartalmát.
Eliterjesztése indoklásában a frakcióvezeti kijelentette, hogy "az
Alkotmánybíróság
széleskörő jogosítványokat gyakorol a normakontroll terén, ami a
rendszerváltás elsi
idiszakában indokolt volt. A jogállam megszilárdulásával az
alkotmánybíráskodás ilyen
széles jogköre mára indokolatlanná vált".
Magyarország ezen a héten ünnepli az Európa Tanácsba való felvételének
huszadik
évfordulóját. A tagsággal a Magyar Köztársaság vállalta, hogy "elismeri a
jog uralmának
az elvét és azt az elvet, hogy a joghatósága alá tartozó minden személy
részesül az emberi
jogokban és az alapveti szabadságokban". Magyarországon az Alkotmánybíróság
volt
húsz éven keresztül a jogállamiság legfibb garanciája és az a közintézmény,
amely
folyamatosan élvezte az állampolgárok legnagyobb fokú bizalmát.
Az Európa Tanács Velencei Bizottságának egyik fi feladata az alkotmányosság
terjesztése és védelme. A Velencei Bizottság elsidleges feladata, hogy jogi
tanácsot adjon
egyes országoknak az intézmények demokratikus mőködéséhez szükséges
törvényekkel
kapcsolatban. Tudjuk, hogy magánszemélyek vagy civil szervezetek nem
fordulhatnak
közvetlenül a Velencei Bizottsághoz, hogy véleményét kérjék, ugyanakkor
fontosnak
tartottuk, hogy felhívjuk figyelmüket a fenti ügyre. Az Ön tisztjét tartjuk
a
legmegfelelibb fórumnak, arra, hogy a Velencei Bizottság véleményét kikérje.
Úgy
véljük a Velencei Bizottság állásfoglalása kulcsfontosságú lehet az
Alkotmánybíróság,
illetve szélesebb értelemben az alkotmányosság és a jogállam védelme
szempontjából
Magyarországon.
Budapest, 2010. november 4."